پشتیبانی فروش

09185770514 09146591672

پارچه نخی

پارچه نخی چیست؟ تاریخچه، قیمت، مشخصات و کاربرد

Rate this post

پارچه نخی، یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها در تولید منسوجات مختلف به حساب می‌آید. از پارچه نخی برای دوخت شومیز، پیرهن و شلوار و انواع لباس‌های مجلسی استفاده می‌شود. قیمت این پارچه در فروشگاه آران پارچه از 120 هزار تومان شروع می‌شود.از مشخصات پارچه نخی می‌توان به ضخامت بسیار زیاد و لخت بودن آن اشاره کرد. برای خرید پارچه نخی با قیمت ارزان می‌توانید از فروشگاه آران پارچه بازدید کنید.

پارچه نخی چیست؟   

ممکن است این سوال در ابتدا برای شما پیش بیاید که پارچه نخی چیست؟ این پارچه از جمله پارچه‌هایی است که که تنها در داخل کشور، بلکه در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. پارچه نخی از ترکیبات مختلفی ساخته می‌شود تا انعطاف پذیری و دوام بالایی داشته باشد. بهترین خصوصیت پارچه نخی ظرفیت جذب رطوبت بالای آن است. به همین دلیل، هر بار که آن را می‌پوشید احساس خنکی زیادی خواهید کرد. اگر چه انواع مختلفی از پارچه‌های نخی و پنبه ای در بازار موجود است، اما بیشتر از نوع پنبه مصری و پیما هستند. شما می‌توانید خرید پارچه را در تنوع‌‌های مختلف از آران پارچه انجام دهید.

پارچه نخی

پنبه از سلولز ساخته شده است که نوعی کربوهیدرات بوده و در دیواره سلولی گیاهان یافت می‌شود. سلولز هم از زنجیره‌های بلند مولکول‌های گلوکز تشکیل شده است.

پنبه یک فیبر طبیعی است که از گیاه پنبه به دست می‌آید این گیاه درختچه ای است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان از جمله آفریقا آمریکا و هند رشد می‌کند. این گیاه پس از برداشت و تبدیل به الیاف، رسیده می‌شود تا به شکل نخ در بیاید. در نهایت برای ساخت انواع منسوجات از جمله لباس، کتان و سایر پارچه‌ها به کار گرفته خواهد شد.

بررسی تاریخچه پارچه نخی

تاریخچه پارچه نخی به اوایل قرن پنجم باز می‌گردد که تولید پارچه پنبه‌ای خام در هند آغاز شد. برای برداشت پنبه از مزارع ابزاری توسط آن‌ها طراحی شد که با استفاده از آن کرک را از دانه جدا می‌کردند.  پس از آن استفاده از این ابزار در برداشت پنبه اجباری شد. در گذشته پارچه نخی از الیاف خالص پنبه تولید می‌شد، اما امروزه با ترکیب نخ پنبه و الیاف دیگر تولید می‌شود. این امر به پارچه کمک می‌کند تا معایب آن کاهش یابد.

پارچه نخی چه ویژگی‌های و مشخصاتی دارد؟

ویژگی‌ها و مشخصات پارچه نخی آن را به یک پارچه پر کاربرد تبدیل کرده است که عبارتند از:

بافت پارچه نخی

از آن جایی که پارچه نخی به روش‌های مختلفی تولید می‌شود، روش‌های بافت آن هم متنوع است. بافت ساده متقارن، بیشترین و معمول‌ترین روشی است که برای تولید پارچه نخی استفاده می‌شود. در حقیقت همان بافت تار و پود است که از دو دسته نخ ساخته می‌شود. تراکم نخ‌های استفاده شده در وزن و خنک بودن پارچه تاثیر زیادی دارد. اگر بخواهید که پارچه را برای لباس‌های تابستانی استفاده کنید، باید از پارچه نخی با تراکم کم استفاده کنید. یعنی بافت پارچه باید بسیار سبک باشد.

گردباف روش دیگری است که برای یافت پارچه‌های نخی استفاده می‌شود. این روش برای پارچه‌های مخصوصی مانند تریکو، توری و کشی به کار گرفته خواهد شد. اگر ضخامت پارچه تولیدی از این طریق زیاد باشد به نام دورس و اگر ضخامت آن کمتر باشد، به نام تریکو شناخته خواهد شد.

میزان لطافت

پارچه نخی کاملا طبیعی است وچون هشتاد درصد آن را پنبه تشکیل می‌دهد، بسیار نرم و لطیف خواهد بود. حتی اگر ترکیبات این پارچه دارای الیاف مصنوعی نیز باشد، چیزی از لطافت آن کم نخواهد شد.

نوع الیاف

الیاف این نوع پارچه همان طور که می‌دانید از پنبه گرفته می‌شود. درنتیجه، کیفیت بسیار بالایی داشته و رنگ پذیری، استحکام جذب رطوبت زیادی خواهد داشت.

ضخامت

ضخامت پارچه نخی به نوع بافت الیاف آن بستگی دارد. اگر تولیدکنندگان قصد بافت پارچه‌های نسبتا ضخیم را داشته باشند، از الیاف ضخیم پنبه استفاده می‌کنند. این نوع پارچه‌ها برای تولید پوشاک پاییزه بسیار مناسب هستند.

کاربردهای پارچه نخی در موارد مختلف

ویژگی‌های این پارچه باعث شده است تا در لباس‌ها و منسوجات مختلفی کاربرد داشته باشد. برخی از کاربردهای پارچه نخ عبارتند از:

  • تونیک
  • تاپ
  • پیراهن ساحلی
  • مانتو
  • پیراهن مردانه
  • شلوار
  • اکسسوری‌هایی مانند تل، گیره و کش مو
  • پرده
  • فرشچ
  • رومیزی

استفاده‌هایی که از این پارچه و زیرشاخه‌های آن می‌شود بسیار گسترده است و محصولات زیادی را شامل می‌شود. وقتی از این پارچه برای تولید پوشاک استفاده می‌شود، ضخامت هر پارچه نوع فصل لباس را تعیین می‌کند. بنابراین، شما نمی‌توانید برای لباس‌های زمستانه از پارچه نخی با ضخامت کم استفاده کنید.

چگونه باید از پارچه نخی نگهداری کرد؟

نگهداری از پارچه نخی نسبت به پارچه‌های دیگر ساده‌تر است. با انین حال، نیاز است نکاتی را در نظر بگیرید که به شرح زیر خواهند بود:

طریقه شست و شو

لباس‌هایی که از جنس نخ هستند را از سایر لباس‌های ضخیم‌تر جدا کنید، چون ممکن است باعث ایجاد سایش در آن‌ها شود. بهتر است که آن را با پارچه‌های  مشابه شست و شو دهید. پارچه نخی با دوام است، اما شستن آن در آب سرد یا خنک بسیار مهم است. آب داغ می‌تواند به مرور به بافت آن آسیب بزند.

روش نگهداری

خشک کردن با آویزان کردن، رایج‌ترین روش برای نگهداری پارچه نخی است. اگر از خشک کن استفاده می‌کنید، سعی کنید حرارت کم را انتخاب کنید.

محل نگهداری

پس از خشک شدن، لباس‌های نخی را در جای خشک و خنک به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. اگر حس می‌کنید که محل نگهداری آن‌ها گرد و خاک زیادی دارد، کیسه‌های لباس انتخاب خوبی برای در امان نگه داشتن آن‌ها خواهد بود.

نگهداری از پارچه نخی

قیمت روز پارچه نخی

پنبه خام معمولا قیمت مشخصی دارد و بسیار کمتر از نوع تبدیل شده آن است. به محض این تولید کننده این گیاه را برداشت و تبدیل به الیاف برای ساخت پارچه کند، قیمت آن افزایش می‌یابد. در مقایسه با الیاف‌های دیگر، پنبه یکی از ارزان‌ترین الیاف‌ها به حساب می‌آید. با این حال، پنبه هم الیاف متفاوتی دارد که قیمت آن‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. قیمت پارچه نخی در داخل ایران ثابت نیست و ممکن است دراثر عوامل مختلفی مانند تورم، قیمت ارز و هزینه تولید تغییرکند. برای داشتن قیمت پارچه نخی نیاز است که آن را استعلام کنید. برای این کار می‌توانی با کارشناسان ما در آران پارچه در ارتباط باشید.

خرید پارچه نخی از آران پارچه، بهتربن فروشگاه تخصصی پارچه

پارچه نخی، قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به پارچه‌های دیگر دارد. این پارچه را می‌توانید برای تولید انواع منسوجات و پوشاک به کار ببرید. از آن‌هایی که در کشور ایران این نوع پارچه تولید می‌شود، پس می‌توانید با قیمت بسیار مناسب‌تری آن را خریداری کنید. آران پارچه یکی از بهترین تامین کنندگان پارچه نخی محسوب می‌شود که قیمت فروش عمده آن با قیمت تک فروشگاه‌های دیگر برابری می‌کند. برای خرید پارچه نخی با قیمت مناسب می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید و همچنین می‌توانید برای دیدن پارچه‌های مختلف از صفحه فروشگاه دیدن کنید.

سوالات مهم در مورد پارچه نخی:

آیا می‌توان پارچه نخی را اتو کرد؟

بله، شما می‌توانید اتو را روی حرارت متوسط به بالا قرار دهید.

قیمت عمده پارچه نخی چه تفاوتی با قیمت تک دارد؟

قیمت عمده بسیار پایین‌تر از قیمت تک پارچه خواهد بود.

آیا آب سرد روی پارچه نخی تاثیر می‌گذارد؟

خیر آب سرد برای شست و شوی پارچه نخی مناسب است. بهتر است طبق دستور العمل شست و شوی لباس عمل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

جدیدترین محصولات