پشتیبانی فروش

09185770514 09146591672

پارچه مخمل

پارچه مخمل چیست؟ روش نگهداری و معرفی کامل پارچه مخمل

Rate this post

پارچه مخمل یا Velvet‌ یکی از پرکاربردترین و لوکس‌ترین پارچه‌هایی  است  که همواره در صنعت مد مطرح و مورد توجه است. این پارچه دارای نوعی بافت سه بعدی است که علاوه‌بر تار و پود، پرزهایی دارد که به‌طور عمود بر سطح آن قرار گرفته‌اند و بافتی حجیم‌تر ایجاد می‌کنند. این محصول همچنین در دسته پارچه‌های زمستانه نیز قرار دارد. بنابراین این پارچه برای فصول سرد کاربرد زیادی دارد. جنس مخمل در انواع طرح و رنگ و با انواع الیاف‌ها در دوخت لباس مجلسی، کت، جلیقه، دامن و… به‌کار می‌رود. خرید پارچه مخمل در فصل سرد سال برای تهیه یک لباس ظریف و گرم بهترین کار است.

پارچه مخمل چیست؟

پارچه مخمل چیست؟ مخمل نوعی پارچه پرزدار و کرکی است که به‌دلیل شیوه نسبتا دشوار تولید خود، از دوران‌های گذشته به‌عنوان پارچه گران، لوکس و سلطنتی شناخته می‌شود. این پارچه افزون‌بر تار و پود دارای پرزهایی نیز هست که نرمی و لطافت خاصی را بر سطح آن ایجاد می‌کنند. بسته به اینکه پرزها با چه جهت در بافت پارچه مخمل قرار می‌گیرند، خواب پارچه متفاوت است. وقتی پارچه را در جهت خواب آن صاف کنید، سطحی براق و روشن ایجاد می‌شود اما در خلاف جهت خواب پرزها، پارچه حالتی تیره پیدا می‌کند.

پارچه مخمل
دوام و مقاومت بالای پارچه مخمل از ویژگی‌های بارز این محصول است.

 مخمل در انواع مختلف از الیاف‌های کتان، ابریشم، نخ، پنبه و… تولید می‌شود و باتوجه به بافت تشکيل دهنده خود خواص متفاوتی را ایجاد مي‌کند. به‌عنوان مثال رنگ و زیبایی مخمل ابریشم بیشتر از دیگر بافت‌هاست؛ اما مخمل نخی دوام و ماندگاری بیشتری دارد. جالب است بدانید در طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های بیشتر صنعت نساجی، الیاف‌های مصنوعی تولید شده‌اند که انواع جدید پاره مخمل تولید می‌شود. در ابتدا پارچه لطیف مخمل تنها از ابریشم باکیفیت و گران‌قیمت تهیه می‌شد؛ اما درحال‌حاضر این نوع پارچه بسیار کمیاب است و انواع دیگر آن کاربرد بیشتری دارند.

تاریخچه پارچه مخمل

قدمت تولید مخمل و به‌کار بردن آن در دوخت انواع البسه سلطنتی به سال‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. مصر، چین، پاکستان و ایران از اولین تولیدکنندگان مخمل مرغوب به‌شمار می‌روند‌ و از این کشورها بود که برای نخستین بار مخمل به سراسر جهان راه پیدا کرد. از قرن یازدهم پارچه مخمل در شهرهای اصفهان، کاشان و هرات به طرز حرفه‌ای‌تری تولید شد.

دوره صفویه آغازی برای گسترش هنر ایرانیان در صنعت نساجی و تولید پارچه‌های مخمل بود و در این دوره کارگاه‌های متعددی برای تولید مخمل تاسیس کردند. در دوره قاجار لوکس‌ترین و زیباترین پارچه مخمل، در کاشان تولید می‌شد و “مخمل حسینقلی خانی” نام داشت. این جریان باشکوه حمایت از تولید پارچه‌های زیبای مخمل با تاسیس کارخانجات صنعتی نساجی در دوران پهلوی نیز ادامه داشت و زمینه تولید مخمل با کیفیت امروزی را فراهم کرد.

مهمترین مشخصات پارچه مخمل

مشخصات پارچه مخمل چیست؟

  1. نرمی و لطافت؛ پارچه مخمل به‌حدی نرم و لطیف است که نام آن (تحت عنوان مخملی بودن) برای بیان لطافت چیزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد! الیاف‌های ابریشم و پلی‌استر لطافت خاصی را به ابریشم می‌بخشند و پرزهای نرم و کوتاه مخمل دلیل دیگری برای نرمی آن هستند.
  2. سبکی؛ جنس مخمل برخلاف بسیاری از پارچه‌های پرزدار و زمستانی، سبک و نازک است.
  3. چروک پذیری کم؛ به‌هیچ عنوان نباید نگران چروک شدن مخمل باشید؛ چراکه اولا این پارچه اصلا چروک نمی‌شود و اگر هم چروک کمی در آن ایجاد شود، به‌راحتی و با آویزان کردن آن برطرف خواهد شد.
  4. بدون آبرفت و اتورفت؛ ابعاد مخمل به‌طور معمول ثابت می‌ماند و در اثر حرارت اتو یا آب کشی و شستشو تغییر نمی‌کند. اما توجه داشته باشید نگهداری از مخمل و شستشوی آن نکات خاصی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
  5. درخشش؛ یکی از مشخصات پارچه مخمل، درخشش پرزهای آن است خصوصا زمانی که در جهت خواب خود قرار می‌گیرند. این ویژگی باعث کاربرد پارچه مخمل در دوخت لباس‌های مجلسی می‌شود.
  6. تنوع فوق‌العاده بالا؛ انواع الیاف‌هایی که در تولید پارچه جنس مخمل به‌کار می‌روند، انواع طرح و رنگ پارچه مخمل، تنوع بی‌حدومرزی را ایجاد می‌کنند. اینگونه است که هر کسی با هر سلیقه و برای دوخت هر نوع لباس شیک و مجلسی می‌تواند روی پارچه مجلل مخمل حساب کند.
  7. دوام و ماندگاری بالا؛ اگر مخمل را در معرض سایش و تغییر رنگ قرار ندهید، و همچنین شیوه صحیح نگهداری از پارچه مخمل را رعایت کنید، تا سال‌های سال می‌توانید به همان کیفیت روز اول از آن استفاده کنید. خوشبختانه این پارچه از مد نخواهد افتاد و برایتان بسیار کاربردی خواهد بود‌.
  8. حساسیت؛ با وجود دوام بالا، پارچه مخمل درصورت دوخت غلط، اتو زدن و شستشوی اشتباه، سنجاق زدن و… می‌تواند آسیب ببیند.
  9. جذب مو و پرز؛ بافت کرکی مخمل می‌تواند مو و پرزها را در خود به دام بیندازد و جمع کند.
  10. حفظ گرما؛ مخمل به‌دلیل فضایی که در بین کرک‌های فشرده خود دارد، هوا را ذخیره می‌کند و باعث گرما می‌شود. این مهمترین دلیل برای کاربرد پارچه مخمل در دوخت لباس‌های زمستانی شیک و مجلل است.
پارچه مخمل
ظرافت خاص پارچه مخمل باعث می‌شود که بیشتر از این پارچه در دوخت لباس‌های مجلسی استفاده شود.

کاربردهای پارچه مخمل را بشناسید

انواع پارچه مخمل کاربردهای متفاوتی دارند. موقع خرید پارچه حتما باید به کاربردهای آن توجه کنید. مخمل را می‌توان برای دوخت لباس مجلسی، دستکش، کلاه، کت، دامن، جلیقه، روتختی، رومبلی، پوشش روی کوسن، پرده سالن (از جمله پرده سالن تئاتر) به‌کار برد. انواع پارچه مخمل ساده، مخمل کوبیده، مخمل پان، مخمل برجسته، مخمل کشی، مخمل کبریتی، مخمل لیون و… ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای کاربردهای ویژه‌ای مناسب می‌سازد. به‌عنوان مثال مخمل کشی به‌دلیل خاصیت کشسانی خود برای دوخت پیراهن ماکسی کاربردی است.

مهمترین نکات برای نگهداری از پارچه مخمل

  • برای شستشوی پارچه مخمل حتما آن را پشت و رو کنید.
  • برای پاک کردن لکه از روی پارچه مخمل دستمال یا فرچه را روی سطح آن نکشید؛ بلکه با دستمال کاغذی روی لکه فشرده و آن را جمع کنید.
  • پارچه مخمل را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا جلوه و رنگ زیبای آن به‌خوبی حفظ شود.
  • برای صاف کردن جنس مخمل آن را تحت فشار نگذارید و از اتو پرسی استفاده نکنید.
  • برای اتو زدن مخمل حتما در زیر آن یک حوله ضخیم و نرم پهن کنید.
  • اتو را در جهت خواب پرزها بر روی مخمل حرکت دهید.
  • مخمل‌های ابریشمی و ریون را حتما تحویل خشکشویی دهید اما مخمل‌های دارای بافت چروک و فشرده را خودتان هم می‌توانید با لباسشویی بشویید.
  • برای از بین بردن گردوغبار فرورفته در بین کرک‌های مخمل رومبلی و پرده، از جاروبرقی استفاده کنید.
  • معمولا پارچه مخمل دارای آبرفت نیست. اما خوب است قبل از شروع دوخت، آن را یکبار شستشو دهید تا ببینید ابرفت یا رنگ دهی دارد و یا خیر. همچنین این کار کمک می‌کند رنگ پارچه تثبیت گردد و پیش از شروع دوخت، توصیه می‌شود.

خرید پارچه مخمل

برای خرید پارچه مخمل ابتدا مشخص کنید چه مدل پیراهنی می‌خواهید و چه نوع مخملی به دردتان می‌خورد. مشخصات پارچه مخمل در انواع گوناگون متفاوت است؛ به‌عنوان مثال برای دوخت پیراهن ماکسی، مخملی کاربرد دارد که قدرت کشسانی خوبی داشته باشد. در هنگام خرید حتما به جهت پرزهای پارچه و تفاوت رنگی که ایجاد می‌کنند نیز توجه کنید تا در ادامه باعث پشیمانیتان نشود.  توجه کنید پارچه‌های مخمل تیره‌تر برای افرادی که اضافه وزن دارند می‌تواند مناسبتر باشد، نسبت‌به پارچه‌هایی که در جهت خواب، رنگ بسیار روشنی ایجاد می‌کنند. پس از انتخاب می‌توانید پارچه مخمل دلخواه خود را با  کمترین قیمت از آران پارچه تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید تمامی پارچه‌های م ارا در صفحه محصولات مشاهده کنید.

مهمترین سوالات شما در مورد پارچه مخمل:

  1. قیمت پارچه مخمل به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت پارچه مخمل باتوجه به نوع الیاف، مرغوبیت و مدل پارچه متفاوت است. برای اطلاع از قیمت پارچه مخمل می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نموده و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  • چگونه از نفوذ گردوغبار به بافت مخمل جلوگیری کنیم؟

بهترین راه این است که سطح مخمل را به کمک یک پارچه نخی ساده قابل شستشو بپوشانید. کاورهای پلاستیکی به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند چراکه با احتباس هوا به الیاف پارچه آسیب می‌رسانند.

  • آیا پارچه مخمل برای افراد دارای اضافه وزن مناسب است؟

بله قطعا؛ برخلاف تصور عموم پارچه مخمل نه‌تنها باعث چاق دیده شدن شما نمی‌شود. بلکه با دفع نور و حالت جذبی که دارد، باعث لاغرتر دیده شدن هم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات

جدیدترین محصولات